Technologie

Wkrętak dynamometryczny

W samochodzie i na co dzień istnieje duża liczba urządzeń, mechanizmów i komponentów, podczas których montażu konieczne jest pewne dokręcenie śrub, śrub i nakrętek. Aby rozwiązać ten problem i uniknąć uszkodzenia połączenia gwintowego z powodu zastosowania nadmiernej siły, pomoże specjalne narzędzie - wkrętak dynamometryczny.

 Co to jest wkrętak dynamometryczny?

W praktyce podczas naprawy i serwisowania samochodów, sprzętu gospodarstwa domowego i elektroniki, często konieczne jest dokręcanie połączeń gwintowych z określonym momentem obrotowym. Jest to konieczne przede wszystkim, aby zapobiec uszkodzeniu gwintu, a także zapewnić określony tryb działania urządzenia lub mechanizmu. Ten problem rozwiązano za pomocą specjalnego narzędzia dynamometrycznego - kluczy i wkrętaków. Główną cechą tego narzędzia jest obecność w nim dynamometru, za pomocą którego określa się siłę, oraz mechanizmy sygnalizujące osiągnięcie niezbędnej siły lub zapobiegające przeniesieniu momentu obrotowego na połączenie po osiągnięciu określonej siły. Należy od razu zauważyć, że kiedy mówimy o sile dokręcającej, mamy na myśli taką wielkość fizyczną, jak moment siły lub momentu obrotowego. W technologii mierzy się go w metrach Newtona - N • m, i to w tych ilościach ocenia się skale dynamometru.

Rodzaje wkrętaków dynamometrycznych

Przed omówieniem urządzenia śrubokręta należy powiedzieć o klasyfikacji narzędzia dynamometrycznego. Obecnie istnieją trzy główne klasy narzędzi:

  • Mechaniczne;
  • Hydrauliczny;
  • Ze wskazaniem elektronicznym.

W narzędziu mechanicznym pomiar i wskazanie momentu siły odbywa się za pomocą urządzeń mechanicznych i wag. W hydraulice (obecnie mają one ograniczone zastosowanie) stosuje się specjalny dynamometr płynów, który mierzy siłę według objętości wyciśniętej cieczy. Moduł do pomiaru momentu siły i wskaźnik cyfrowy są zainstalowane w instrumencie elektronicznym - jest to najnowocześniejszy, ale jednocześnie drogi instrument. Należy zauważyć, że dynamometr mechaniczny jest często nazywany granicą lub „zatrzaskiem”: takie narzędzie pozwala ustawić wartość graniczną momentu siły, w którym dochodzi do kliknięcia przy zatrzymaniu przenoszenia siły. Mechaniczne wkrętaki dynamometryczne są obecnie najczęściej stosowane - są najłatwiejsze do zainstalowania, niezawodne i zapewniają wystarczającą dokładność momentu obrotowego dla większości zadań (błąd wynosi ± 4–8%, ale narzędzie z błędem ± 6%). Typowy mechaniczny wkrętak dynamometryczny składa się z kilku głównych części:

Dynamometr (zwykle sprężyna - siła jest mierzona stopniem ściskania sprężyny, znajdują się również dynamometry dźwigniowe i skrętne - w pierwszym wysiłku mierzona jest stopniem odchylenia sprężystego ramienia, a po drugie stopniem skręcenia sztywnego pręta);

Sprzęgło poślizgowe - jednostka, która przestaje przenosić moment obrotowy ze śrubokręta na śrubę lub śrubę po osiągnięciu określonej siły dokręcania;

Mechanizm regulacji momentu obrotowego - zwykle w połączeniu ze sprzęgłem; maksymalny moment obrotowy ustawia się za pomocą pierścienia lub stożka na korpusie śrubokręta. Często wkrętaki są wyposażone w blokadę, która zapobiega spontanicznym zmianom momentu obrotowego, zwykle w celu ustawienia siły dokręcania, blokada musi zostać zwolniona, po ustawieniu momentu obrotowego - powrót do pierwotnej pozycji;

Zespół montażowy do wymiennych końcówek - wkładka (krzywka, tuleja zaciskowa) lub głowica magnetyczna;

Obudowa - nowoczesne wkrętaki wykonane są z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego z powłoką antypoślizgową, występują również wkrętaki metalowe.

W samochodzie i na co dzień istnieje duża liczba urządzeń, mechanizmów i komponentów, podczas których montażu konieczne jest pewne dokręcenie śrub, śrub i nakrętek. Aby rozwiązać ten problem i uniknąć uszkodzenia połączenia gwintowego z powodu zastosowania nadmiernej siły, pomoże specjalne narzędzie - wkrętak dynamometryczny.

 [Co to jest wkrętak dynamometryczny?]

W praktyce podczas naprawy i serwisowania samochodów, sprzętu gospodarstwa domowego i elektroniki, często konieczne jest dokręcanie połączeń gwintowych z określonym momentem obrotowym. Jest to konieczne przede wszystkim, aby zapobiec uszkodzeniu gwintu, a także zapewnić określony tryb działania urządzenia lub mechanizmu. Ten problem rozwiązano za pomocą specjalnego narzędzia dynamometrycznego - kluczy i wkrętaków. Główną cechą tego narzędzia jest obecność w nim dynamometru, za pomocą którego określa się siłę, oraz mechanizmy sygnalizujące osiągnięcie niezbędnej siły lub zapobiegające przeniesieniu momentu obrotowego na połączenie po osiągnięciu określonej siły. Należy od razu zauważyć, że kiedy mówimy o sile dokręcającej, mamy na myśli taką wielkość fizyczną, jak moment siły lub momentu obrotowego. W technologii mierzy się go w metrach Newtona - N • m, i to w tych ilościach ocenia się skale dynamometru.

[Rodzaje wkrętaków dynamometrycznych]

Przed omówieniem urządzenia śrubokręta należy powiedzieć o klasyfikacji narzędzia dynamometrycznego. Obecnie istnieją trzy główne klasy narzędzi:

Mechaniczne;

Hydrauliczny;

Ze wskazaniem elektronicznym.

W narzędziu mechanicznym pomiar i wskazanie momentu siły odbywa się za pomocą urządzeń mechanicznych i wag. W hydraulice (obecnie mają one ograniczone zastosowanie) stosuje się specjalny dynamometr płynów, który mierzy siłę według objętości wyciśniętej cieczy. Moduł do pomiaru momentu siły i wskaźnik cyfrowy są zainstalowane w instrumencie elektronicznym - jest to najnowocześniejszy, ale jednocześnie drogi instrument. Należy zauważyć, że dynamometr mechaniczny jest często nazywany granicą lub „zatrzaskiem”: takie narzędzie pozwala ustawić wartość graniczną momentu siły, w którym dochodzi do kliknięcia przy zatrzymaniu przenoszenia siły. Mechaniczne wkrętaki dynamometryczne są obecnie najczęściej stosowane - są najłatwiejsze do zainstalowania, niezawodne i zapewniają wystarczającą dokładność momentu obrotowego dla większości zadań (błąd wynosi ± 4–8%, ale narzędzie z błędem ± 6%). Typowy mechaniczny wkrętak dynamometryczny składa się z kilku głównych części:

Dynamometr (zwykle sprężyna - siła jest mierzona stopniem ściskania sprężyny, znajdują się również dynamometry dźwigniowe i skrętne - w pierwszym wysiłku mierzona jest stopniem odchylenia sprężystego ramienia, a po drugie stopniem skręcenia sztywnego pręta);

Sprzęgło poślizgowe - jednostka, która przestaje przenosić moment obrotowy ze śrubokręta na śrubę lub śrubę po osiągnięciu określonej siły dokręcania;

Mechanizm regulacji momentu obrotowego - zwykle w połączeniu ze sprzęgłem; maksymalny moment obrotowy ustawia się za pomocą pierścienia lub stożka na korpusie śrubokręta. Często wkrętaki są wyposażone w blokadę, która zapobiega spontanicznym zmianom momentu obrotowego, zwykle w celu ustawienia siły dokręcania, blokada musi zostać zwolniona, po ustawieniu momentu obrotowego - powrót do pierwotnej pozycji;

Zespół montażowy do wymiennych końcówek - wkładka (krzywka, tuleja zaciskowa) lub głowica magnetyczna;

Obudowa - nowoczesne wkrętaki wykonane są z odpornego na uderzenia tworzywa sztucznego z powłoką antypoślizgową, występują również wkrętaki metalowe.

Zobacz