Technologie

Kto do mnie dzwoni? Oszustwa telefoniczne


Czy wiesz, że ponad trzech na pięciu (63%) z nas otrzymało podejrzane połączenie w ciągu ostatnich 12 miesięcy - a czterech na dziesięciu (43%) było celem tylko w ciągu ostatniego miesiąca? W rzeczywistości oszustwa telefoniczne stały się obecnie tak powszechne, że większość brytyjskich konsumentów otrzymała połączenie. Ale czym jest oszustwo telefoniczne i jak można się chronić?

Oszustwo telefoniczne polega na tym, że oszuści próbują oszukiwać ludzi, aby przelewać pieniądze bezpośrednio na konta przestępców lub przekazywać przez telefon lub kurierów karty bankowe, dane osobowe i PIN-y.

Oszuści twierdzą, że reprezentują szereg znanych firm i organizacji, w tym policję, banki lub przedsiębiorstwa użyteczności publicznej.

Badania przeprowadzone przez Money Advice Service wykazały, że od 2010 r. blisko jedna na dziesięć (7%) lub 3,5 mln dorosłych padła ofiarą oszustwa. Spośród nich 6% przekazało pieniądze, 6% przekazało dane osobowe, a 4% przekazało dane bankowe.

Szacuje się, że w pierwszej połowie 2020 r. kwota pieniędzy uzyskanych w wyniku oszustw telefonicznych podwoiła się w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym.

Wędkarstwo, podsłuchiwanie przez telefon i oszustwa typu "no hang up".
Blisko co piąta osoba dorosła (19%) otrzymała przekręt, w którym ktoś podszywał się pod prawdziwą organizację w ciągu ostatniego roku. Jedna osoba na 20 (6%) twierdzi, że połączenie pochodziło z tego samego numeru, co organizacja, pod którą oszust próbował się podszywać.

Nazywa się to "spoofingiem telefonicznym" i jest to miejsce, w którym oszuści używają oprogramowania do naśladowania numeru identyfikacyjnego rozmówcy organizacji, pod którą się podszywają. Wykorzystuje to zaufanie, jakim tradycyjnie obdarzamy konkretny numer telefonu, np. nasze banki.

Kolejny powszechny telefoniczny przekręt to vishing. W tym przypadku przestępcy używają systemów automatycznych (IVR) i VoIP (Voice over IP), aby nakłonić użytkownika do ujawnienia danych osobowych, takich jak dane konta bankowego. Połączenie może pojawić się z Twojego banku i może być wykonane zgodnie ze skryptem, który brzmi realnie.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy ponad jedna trzecia (36%) z nas otrzymała "podejrzane automatyczne połączenie", które było tak wiarygodne, że co dziesiąty (13%) nie zdawał sobie sprawy, że rozmawia z automatyczną usługą.

Ponad jeden na dwudziestu (6%) brytyjskich konsumentów twierdzi, że ktoś próbował zdobyć ich zaufanie, prosząc ich o zadzwonienie pod numer telefonu znajdujący się na odwrocie ich karty debetowej lub kredytowej.

Znany jako "nieoficjalny przekręt", jest to miejsce, gdzie oszust trzyma linię otwartą, psuje sygnał wybierania, a wspólnik oszusta odpowiada i podszywa się pod każdego, kogo ofiara uważa, że próbuje zadzwonić.

Według Służby Rzecznika Praw Obywatelskich ds. Finansowych wielu konsumentów traci znaczne sumy pieniędzy na vishing i nie dochodzi do oszustw z zawieszeniem.

W wielu przypadkach może to sięgać dziesiątek tysięcy funtów, przy czym rzecznik finansowy zwrócił uwagę na 185 skarg dotyczących strat do 4,3 mln funtów.

Chroń się przed oszustwami liczbowymi
Pierwszym krokiem jest wiedza, a wiedza o powszechnych oszustwach, które oszuści próbują wykorzystać do kradzieży twoich pieniędzy, może powstrzymać cię przed oszukiwaniem.

Oto kilka szczególnych wskazówek dotyczących oszustw liczbowych.

W razie wątpliwości rozłączyć się
Jeśli czujesz potrzebę oddzwonienia, odczekaj co najmniej 10 minut przed oddzwonieniem na oficjalny numer.
Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych ani nie przekazuj pieniędzy komuś, kto zadzwonił do Ciebie z zewnątrz.

https://infonumer.pl/numer-telefonu/123956015

Zobacz