Motoryzacja

Systemy TPMS - czym są?

System TMPS to najprościej mówiąc system monitorowania ciśnienia w oponach. Czujniki te ułatwiają jazdę kierowcom, ponieważ informują na bieżąco o stanie ciśnienia w oponach oraz o ich nagłej utracie. Systemy TMPS występują w niemal każdym nowszym modelu samochodu. Jak działa system monitorujący ciśnienie w oponach?

Istnieją dwa systemy monitorowania ciśnienia w oponach. Pierwszy z nich działa bardziej bezpośrednio i przesyła dane do komputera pokładowego drogą radiową. Drugi zaś - pośredni nie potrzebuje dodatkowych czujników, ponieważ sam wylicza je na podstawie impulsów otrzymanych od ESP oraz ABS. 

Dwa systemy TPMS 

System bezpośredni zbiera dane o stanie ciśnienia w oponach a następnie przesyła je do wglądu do komputera pokładowego. Odbywa się to poprzez zamontowane czujniki na wewnętrznej stronie każdej felgi każdego koła. System ten wymaga zatem posiadania czujnika na każdym kole. Tylko w ten sposób możliwe jest zbieranie rzetelnych informacji o stanie ciśnienia w oponach. 

Działanie systemu pośredniego skupia się na zbieraniu informacji o stanie ciśnienia w oponach. Wyliczane są one na podstawie impulsów, które zostają otrzymane od ESP oraz ABS. System ten działa na zasadzie obrotu kół. Koło posiadające mniejsze ciśnienie powietrza ma znacznie mniejszy promień i kręci się szybciej. Mechanizm ten jest od razu wykrywany i mierzony. System ten wymaga jednak dodatkowego oprogramowania, które wykorzystuje dane z układu ABS. 

Zestaw montażowy TPMS

Jakie korzyści niesie ze sobą TPMS?

TPMS to jeden z tych systemów, który w stopniu znaczącym pomaga zdiagnozować ilość powietrza w oponach. Odpowiednie ciśnienie w oponach ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Przedłuża to również żywotność opon, a tym samym minimalizuje zużycie paliwa. Niedopompowane opony powodują wzrost oporów toczenia, co w konsekwencji przyczynia się do większego zużycia paliwa. Dobre ciśnienie w oponach to także lepsza stabilność, szczególnie podczas hamowania pojazdu. Niedopompowane opony szybciej tracą przyczepność na wodzie, a więc przedłuża to znacznie drogę hamowania, przez co samochód staje się mniej stabilny.

Zestawy do TPMS

Zestawy naprawcze TPMS posiadają m.in.: nakrętkę zaworu, komplet uszczelek, wkładkę sprężynową oraz kapturek. Innymi elementami, jakie mogą znaleźć się w zestawie montażowym jest przedłużka, grzechotka, klucz do zaworów wentyli, wkrętak dynamometryczny (umożliwia sprawniejsze zamontowanie, niezbędny w przypadku wymiany wkładek w aluminiowych zaworach czujników ciśnienia, TPMS). Zestaw ten ułatwia wymianę, a w konsekwencji dłuższą żywotność zaworu czujnika TPMS. Jest to niezmiernie ważne szczególnie wtedy gdy czujnik posiada stały zawór TPMS. Brak odpowiedniego serwisowania w przyszłości może doprowadzić do uszkodzenia zaworu, co może zmusić do wymiany całego czujnika. Uniwersalne czujniki ciśnienia TPMS mają to do siebie, że przypisane są do konkretnych kół, po zamontowaniu nie da się ich przeprogramować. Pozytywnym aspektem czujników jest to, że są małe i z łatwością chowają się w feldze. Zestaw nie wymaga żadnej aktywacji. 

Zobacz